De devaluatie van de massamedia
- Olivier Vermind
- 2 nov 2021
- 1 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 22 sep 2023
Nu nieuws is verworden tot vermaak en de inhoud niet meer ertoe doet, hangt de amusementswaarde meer af van de hoe de boodschap resoneert met een bepaald deel van het publiek dat bepalend is voor succes.
De stijl van de presentator, de wijze waarop deze informatie gebracht wordt en in welke mate je dit aantrekt of grappig vindt draagt bij tot het verdienmodel van zenders van 'het nieuws'.
Als massamedia zelf niet meer nadenkt en in plaats hiervan klakkeloos kopieert wat er in Den Haag wordt verteld, dan is het geen journalistiek meer. Het is wel goedkoper te maken in tijden van nieuws devaluatie.

Tegenwoordig gaat het om verslaggeving op basis van opinie en veroordeling en niet op basis van waarheidsvinding. Dit dit spekt de kaas van de massamedia bij uitstek. Daarom zie je vrijwel alleen onderwerpen die mensen bij uitstek verdelen.
Of nu gaat om gezondheid of klimaat worden deze onderwerpen zodanig gebracht dat ze mensen ergeren en verdelen. Niet om te informeren en uit te leggen. Dit is het verdienmodel en hier begint de devaluatie van de massamedia.
Comentarios